fredag 6 juli 2018

Äntligen något nytt

Ny för idag är grinden mot gatan, borta är den gröna porten som länge hängt på trekvart. Aldrig har vi haft så öppet mot gatan tidigare, tur att 'Chloris' är storvuxen och tar bort lite insyn.

Mot växthuset brer 'Empress Joséphine' ut sig, en buskros som lämpar sig väl som klätterros. Till vänster 'Frankfurt'.

Framför 'Empress Joséphine' växer 'Mrs John Laing' en ovanligt härdig remontanthybrid.

'Mrs John Laing' är min mest perfekta ros.

Ett flertal meter upp i klätterhortensian har 'Agatha' svingat sig alldeles själv. Såklart inte direkt svingat utan växt med stöd av klätterhortensian. 'Agatha' är ingen klätterros utan en av Sveriges vanligaste rosor, en francofurtanaros som för övrigt både 'Empress Joséphine' och 'Frankfurt' är. Alla tre är lättodlade och synnerligen härdiga.

'John Davis' är en mycket härdig kanadensisk klätterros som har särskilt stora blommor i år.

Bakom 'John Davis' är 'Great Western', ännu en buskros som jag använder som klätterros.

'Great Western'

'John Davis' åt andra hållet.

'Fascination', en lågväxande klematis som inte klättrar själv utan måste bindas upp.

'Hybrida' når nya höjder och är högre än grannens tvåvåningshus. Svår att beskära men turligt nog hade den inte frusit särskilt mycket.

Torkan och värmen är mycket påfrestande, hur ska detta sluta?

Fler trädgårdsbloggar hittar du HÄR!
Hejdå!

9 kommentarer:

  1. Hei Inger.
    Så mange vakre roser som blomstrer hos deg nå, du må virkelig nyte det. Spennende hvordan dere vil oppleve det uten grind mo veien:-)Lar lagde noen stativ til stålklematisen sist sommer , og det funker supert.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!
    Underbara rosor, och tack för fina tips, skall nog skaffa mig några klätterrosor. John Davis har en vacker färg, och är den dessutom härdig, så låter det bra.
    Ha en fin helg /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. Store, flotte rosebusker, akkurat sånn jeg liker :) Utrolig fint med 'Agatha' i klatrehortensiaen. Har forsøkt lenge å få noen til å klatre i min. Har delvis lykkes med 'Dortmund'. God helg!

    SvaraRadera
  4. Det händer mycket nu på liten tid. Varmt och tort får vattna ordentligt någon dag här och där. undrar hur länge växterna orkar.Dina rosor verkar ju verkligen gilla värmen. Så fint med grinden mot gatan. Känner att jag behöver en här hos mig med haren kommer på besök mellan varven och det gillar inte jag. Tyvärr har vi nyfikna tvåbenta varelser som åxå bara kliver in SÅ gör man ju inte tycker jag.
    Ha det gott i värmen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Grinden är jättesnygg och rosorna är verkligen imponerande. Clematis 'Fascination' var snygg. Den skulle man ju nästan kunna använda som marktäckare.

    Önskar dig en skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  6. Vilken snygg grind! Kul för förbipasserande också som kan kika in över grinden och njuta av alla dina fina rosor. Det måste dofta helt ljuvligt hos dig nu!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  7. Tack för de härliga rostipsen. Tycker att det är lite dåligt sortiment av klängrosor så det här att de använt flera som klängrosor var bra. Grinden var väldigt fin men kan förstå om du känner dig lite naken där innanför till en början.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Det var en väldigt snygg grind men jag förstår att det känns helt annorlunda nu. Din rosor verkar ju väldigt fina i år. Känns som ett bra rosår trots torkan men de gillar nog den torra luften. John Davis var en ny bekantskap för mig. Jättefin.
    //Helene

    SvaraRadera
  9. Jättefin grind!
    Vilka underbara rosor du har!
    Tyvärr önskar jag fortsatt värme, eftersom jag är på väg mot Sverige och vill bada i en insjö, lyx!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera