söndag 22 juli 2018

Extrem värme och torka

 'Prince Charles' och 'Sputnik' tillsammans

Från andra hållet, i förgrunden 'Voluceau' som inte har något att klättra på och ligger därför ner,
längst bak 'Romantika' och 'Negritjanka' tillsammans.

 'Voluceau'

'Aljonushka' och mitt enkla stöd bestående av tre armeringsjärn och ett kraftigt snöre.

'La Noblesse' blommade snabbt över.

Riddarsporrarna är inte lika ståtliga som de  brukar vara.

 Lite höstfärger... längst bak Clematis 'Durandii'

I växthuset är det för varmt för pelargonerna och inte tillräckligt ljust heller, men vad gör man.

Änglapelargon 'Angel Eyes Orange' som jag köpt i England under namnet 'Salmon Angel'.

Min favoritpelargon 'Miss Stapleton', en primärhybrid som självklart får stå utomhus.

Ja men vilken värme månad efter månad, svår torka och omfattande skogsbränder inte långt från mig. Ett oroligt läge och stor ovisshet inför framtiden. Min trädgård är en bedrövlig syn men med små ljuspunkter här och där. Jag har vattnat ytterst lite, mina klematis har inte fått något vatten och har därför inte blivit så höga och blommorna är till viss del mindre i storlek. Nu har vi haft regn i två dagar och lite svalare, har gett en skön återhämtning. En vecka kvar i juli och den ska bli lika het som de tidigare.

Fler trädgårdsbloggar finns HÄR!

Hejdå!


7 kommentarer:

  1. Fantastisk blomning ändå, även om den är mindre än vanligt. Och din favoritpelargon bara krossade mitt hjärta, vill ha. ♥♥♥ Tack för att du visade den! Jag skriver den på min önskelista och börjar leta direkt.
    Önskar dig en fin sista vecka i juli!

    SvaraRadera
  2. Hej Inger!
    Dina klematis ser helt fantastiska ut, jag har några småblommiga och de har blommat klart, har en kvar som har pyttesmå blommor. De två sista bilderna är helt underbara, vilka vackra pelargoner. Har inte lyckats med pelargoner så därför brukar jag inte ha dem, men har en sort i år som blommar fint i skuggan. Hoppas elden håller sig ifrån dig, och att de lyckas släcka dem.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  3. These flowers are absolutely beautiful and delicate. I love how unique they are from the others, thanks for the share. Loved seeing these photos, keep up the posts. Love this!
    World of Animals

    SvaraRadera
  4. Det ser jo ut som det er frodig hos deg, på tross av tørken. Clematisee ser flotte ut til ikke å ha fått vann:-)
    Her har vi fortsatt ikke fått regn, og det regnet som var meldt på lørdag, minsker for hver dag på yr.no.
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
  5. Men så frodigt det ser ut hos dig, trots allt. Klematisarna är ju fantastiska!
    Otäckt med bränderna!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så fina bilder och framför allt så fina klematis. Här är det en bedrövlig blomning i år, trots att det var gott om vatten i våras.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Lindo.Feliz dia. Cumprimentos.

    SvaraRadera