onsdag 17 oktober 2018

Fina dagar i oktober

Ganska prydligt i växthuset nu, hostorna i kruka har fått komma in liksom aurikeln.

 Myrtenträdet är här på mellanlandning, blir sedan källarsvalan.

Ser ganska mysigt ut när man kikar in.

 Korstörnet får fin höstfärg.

Finast bland löven är vår lånehund, ja finast av alla hundar. Håller mig i god form och på bra humör.

Topp och flopp är tema i Trädgårdsfägring. En flopp angående höstfärg är näverhäggen som jag planterade vid stugan för ett år sedan. Den får gula höstlöv vilket skulle vara fint mot den röda stugan. Javisst löven blir gula men faller av så fort, bara efter några dagar. Känns lite snopet eftersom jag valde trädet så noga, blir en väldigt kort höstprakt. För övrigt har oktober bjudit på brittsommardagar med 20 graders värme hos oss.

Hejdå!

7 kommentarer:

  1. Så roligt med en lånehund, jättefin.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilken stor fin myrten! När du säger att den övervintrar i källaren, menar du då under beslysning eller att den övervintrar mörkt?
    Tråkigt med näverhäggen. Har en häggmispel som alltid får fantastiska färger men som du säger, på ett par tre dagar ligger allt på marken. Jag blir lika överraskad varje år.
    Fin bild på lånehunden. Ser både klok och spelevinkig ut.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Inger!

    Vilken mysig vovve du har till låns. Bra idé att låna hund, då får man alla fördelar på samma sätt som med barnbarnen.

    Fin myrten du har i krukan. Myrten användes förut till att göra brudkronor. På en stomme av järntråd som formades som en krona band man fast myrtenkvistar. På vintrarna fanns det inte så mycket grönt att hitta och det var innan man kunde köpa färdiga diadem och kronor. Detta vet jag eftersom min mamma var damfrisör och jag minns hur hon satt och band och formade myrtenkronorna.

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!

    Du har det så mysigt i ditt växthus. Ditt myrtenträd är väldigt fint. Jag saknar mitt som fick någon form av ohyra och till slut var jag tvungen att slänga det för alla bladen rasade av.
    Men det som fick mitt hundägarhjärta att klappa lite extra var den nedersta bilden på din alldeles bedårande och fina lånehund. Visst är det mysigt med hund. Förstår om det kommer att bli svårt att skiljas från den när lånetiden är över. Men förhoppningsvis får du låna den fler gånger.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  5. Hej Inger!
    Håller med, det ser så mysigt ut i ditt växthus. Ännu mysigare ser din lånehund ut. Vår gräsmatta är full av lönnlöv och ekblad , snart dags att räfsa ihop, och lägga i rabatterna.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  6. Du har verkligen prydligt och trevligt i ditt vackra växthus. Och vilket vackert myrtenträd du har! Gott att ha en liten hund som piggar upp och kräver promenader ute. Ja, denna hösten är bara så fantastisk, jag njuter för fullt.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Verkligen fint och inbjudande i ditt växthus. Härligt att kunna använda det även på vintern. Mitt har blivit ett stökigt förråd just nu. Lätt att det blir så.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera