torsdag 16 augusti 2012

I växthuset och utanför

Är fortfarande varje dag lika glad åt mitt växthus, hur har jag kunnat vara utan det...

utanför ligger myshörnan

Pelargonium echinatum 'Miss Stapleton'


Tre stora tomatplantor åkte ut ur växthuset för att ge lite plats och för att jag skulle kunna se ut

Finhörnan, f d fulhörnan, i kvällssol

En smal passage runt växthuset till finhörnan, nästan lite secret garden

Och från ovan, på varje sida om den bedrövligt svartfläckiga 'Prairie Dawn' finns två nya klematis som jag hoppas på, de gulbladiga hostorna och penningbladet vid vattentunnan övergick till grönt, här är ju alldeles för skuggigt, men en daglilja är åt orange och den andra gul men den senare blommar inte i sommar, sen finns silverax 'Brunette' med mera. Det porlande vattnet hörs inte så bra, ofta överröstar trafiken på gatan, men ibland är det alldeles stilla och tyst.

Ett par fuchsior fick flytta från den skuggiga farstukvisten ut bland rosor och klematis och genast blev blomningen bättre.

Men så härligt, i elfte timmen slog sommaren till och nu får man passa på att njuta av varje ledig stund ute.
Hoppas ni också har det bra!

Hejdå!

18 kommentarer:

  1. Så flott drivhus du har! Jeg har også drivhus, og skjønner ikke helt hvordan det var før jeg fikk det.

    SvaraRadera
  2. Jag var tvungen att läsa två gånger, och mycket riktigt, den andra gången såg jag "före detta (fulhörnan)" om finhörnan!! Jag tänkte, vad skriver hon för tokerier ...
    Fantastiska foton, särskilt gillade jag det på fuchsian!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Haha! Jag skrev en kommentar men det funkade inte så jag gjorde ett utropstecken och det funkade :) jag ville bara säga att du har ett superfint växthus och förstår känslan av att: hur kunde jag klara mig utan?!?

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig gång till finhörnan! Förstår att du glädjer dig åt ditt stora fina växthus.
    En sådan pelargon har jag aldrig sett.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ser så härligt ut med ett sådant växthus och myshörnan utanför. Drömmer om ett jag med.

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det! Längtar tills min växthusdröm går i uppfyllelse.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Hej Inger!
    Vad fin fulhörnan blev! Jag gillar bilden uppifrån jätte mycket. Visst var det i grevens tid sommaren kom?
    Hoppas du hinner få många soliga dagar.
    Hälsningar
    Annika

    SvaraRadera
  8. Väldigt fint växthus med tegelgrund och en mycket snygg f.d. fulhörna utanför, gillar också bilden uppifrån! Tänk, vad underbart det är med växthus (och dess omgivningar)!!! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  9. Så klart att du måste vara jätteglad för det fina växthuset!
    Mysig sitthörna du skapat utanför!

    SvaraRadera
  10. Ja hur kunde du....undrar om jag kan klaramig utan ett växthus fler år????
    Det ser så fint ut, både ute och inne.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Det växthus är ju så fint! Ja, jag är avundsjuk (och har börjat bearbeta maken...). Och att det blir nya "rum" runt växthuset är ju inte dumt heller.
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  12. Ditt växthus ser ut som en underbar dröm, hoppas den drömmen går i uppfyllelse för mig så småningom:) Så mysigt och fint i din finhörna!
    Här har vi också sommarvärme, skönt!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Så härligt grönskande, blommande ditt växthus är. Och den där Miss S, hennes alla blommor ser ut som en massa små ansikten som kikar på mig. Så söt.
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera
  14. Et væksthus af TRÆ! Hvor ER du heldig! Ganske dejligt!

    SvaraRadera
  15. Ditt växthus är verkligen jättesnyggt! Allt ser så fint och välordnat ut!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  16. Oj, oj, så fiiint du har det Inger! Det där växthuset måste vara en otrolig oas att ösa ur!/Anja

    SvaraRadera
  17. Ja, det där växthuset kan du verkligen vara stolt och lycklig över! Fin finhörna har du också, måste uppdatera mig och se vad du gjort åt "fulhörnan"!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera