lördag 25 augusti 2012

Klematisfrossa

 'Mme Julia Correvon' och 'Huldine'

 'Fusca'

 'Black Tea' som jag köpte i Skottland, skönt att den inte hade så stora blommor

Gick runt rabatten och tittade högt för att få se 'Uno Kivistik'

under växer 'Aljonushka' och i bakgrunden 'Emilia Plater'

'Emilia Plater' har långa blomskaft, blommorna svävar, snyggt

'Comtesse de Bouchaud'

'C d B'
'Ekstra' är fin i skuggan

'Etoile Violette', till vänster 'Ekstra'

och från andra hållet

i bakgrunden 'Prince Charles' och 'Voluceau'

Hörde på Året i trädgården att klematis gillar fet och fuktig jord och tänkte att så är det nog hos mig.

Idag hade Trädgårdsodlarna skördemarknad här i Hudiksvall i strålande väder. Förutom grönsaker och hallonsylt köpte jag ett gräs, carex, en lunddocka, två rudbeckia Magnus, två rödbladiga alunrot, en pricknäva, en näva med rödgröna blad, en klockviva (som jag redan har, fick hjärnsläpp). Fortsätter att dutta med många olika växter, men till slut har jag många av varje och det kan förhoppningsvis bli lite mera stil. Undrar bara när då... till mitt försvar kan jag säga att blomfärgerna är rätt OK samstämmiga och inte så skarpa.

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Lite stil?? Du har det så snyggt du så och så många vackra klematisar! Vad kul att du fyndade så mycket! Själv köpte jag också grönsaker, sylt och saft, sen hoppade det ner en Manchurisk Valnöt också vart jag nu ska ha den?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj så fina och blomrika dina klematisar är, vackert! Kul med fint väder under skördemarknaden och mysigt med så många nya fynd!
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. hihi,,,ja det där kan man lugnt kalla frossa..superfint :)
    å missa nu inte....

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter...
    Mängder med fint att se
    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera
  4. Så fina, här har det varit glesare...

    SvaraRadera
  5. Fint! Ja, rent av vackert!

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  6. Men hur många klematis har du??:)). Så många underbara fina. Jag skulle gärna vilja ha en rosa, din C d B ser intressant ut.
    Ha en skön kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilken skön svit av klematisar! De måste ha fått de bästa betingelser, som blommar så rikt!
    Emilia Plater får nog bli min nästa klematis! Gillar de sorter som har långa skaft!

    SvaraRadera
  8. Jag har sagt det förut och säger det igen; vilka underbara klematisar du har! Och så många! Du måste ha perfekta förhållanden för klematis!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Underbara klematisar!! Jag har inte glömt orkidéen till dig, skickar snart, nu är jag klar med sommarens stora jobb. kram Sophia

    SvaraRadera
  10. Åhh... så vackert med Klematis. Jag gillar denna klättrande växt med sköna blommor, men har alltför få ställen där den kan ta plats :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  11. Wow, vilken trädgård för klematisälskare. :)
    Fet och fuktig jord, är det mycket mullrikjord det?
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det var ju bra, att jag fick förklaring till att du har så fina klematis!!
    Fina inköp du gjorde!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Fina klematis! Jag har tidigare tyckt att de har varit svåra men jag förstår nu att många behöver några år på sig för att växa till sig! Frågan är bara var man ska få plats med fler...

    Kram louise

    SvaraRadera
  14. Nog ger dina bilder på de vackra klematisarna en sorts frossa - men en härlig sådan. Rysningar av lycka över inslaget och de helt underbara blommorna! Kan man ha något som kallas klematisfingrar? För i så fall har du det. Sköna, gröna, blommande.
    Kramar

    SvaraRadera