fredag 6 januari 2017

Fröså eller inte...


Som barn sålde jag fröer, åkte runt i byn med den lilla papplådan på cykeln. Om jag lyckades sälja alla påsarna tjänade jag 30 kr. Kan ännu minnas doften av fröpåsarna, det var en njutning att sticka dem under näsan. Fascinerades också av hur olika tjocka/stora påsarna var beroende på innehållet. Min erfarenhet av frösådd vid denna tidpunkt var mitt eget blomsterland med ringblommor.

Och på den vägen är det. Sådde ringblommor förra säsongen för första gång sedan barndomen. Varför vill man alltid återvända. Tänkte samla in fröerna av ringblommorna höstas men blev överrumplad av vinter och en halvmeter snö. Blir det några fröer för mig i år, nä i vart fall ingen inomhussådd. Har genom åren sått såväl ettåringar som perenner, tomater, chili osv om än i liten skala. Har för närvarande två små frösådda plantor av pinjeträd på tillväxt. Jag gillar nog bäst det som frösår sig själv eller fröer man kan få av trädgårdsvänner och sen bara slänger ut i rabatten. Som vallmon på bilden, jag kallar den för Randis vallmo.

Om fröer kan du läsa i Blommig fredag den här veckan.

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Vilken härlig liten historia och vacker vallmo !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så underbart med din historia om fröförsäljning. Min son plockade gurkor och tomater ur växthuset och sålde till grannar och andra när han var liten. Det pratar han fortfarande om. Fantastiskt fin färg på din vallmo. Har liknande och andra färger efter att de fått fröså sig över många år. Det blir stor variation med tiden när de får göra som de vill.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. En alldeles underbar vallmo. Har mina vallmofrön kvar i påsar, men får nog slänga ut dem i rabatten när snön försvunnit.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Härligt barndomsminne! Vissa intressen slår rot tidigt!
    Önskar att jag var lika klok som du och höll igen på det här med frösådder!
    Trevlig heltg!/Laila

    SvaraRadera
  5. Jättefin vallmo.
    Ringblommor har jag odlat i alla tider. De, krasse och blåklint är förknippade med barndomen. Har plats och sår mer än jag behöver. Det här ändå blivit mindre med åren.
    Ha en fortsatt go trettonhelg.
    Anette

    SvaraRadera
  6. Vilket barndomsminne :) Ringblomman hör till en av de där som sköter sig glatt själv. Så lämnade du plantor och frön så kommer det säkert nya till våren..

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  7. Härligt barndomsminne och det är dags att beställa lite fröer nu - lycka!
    Önskar dig en skön helg...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker vallmo! Och så fint du berättar! Ha en fin Trettondehelg.

    SvaraRadera
  9. Du var tidlig ute i bransjen....
    Randis valmue er virkelig vakker!
    Som barn fikk jeg velge en frøsort hvert år. Sådde lin et år, og den var så fin! Men har aldri sådd den siden. Kanskje en gang...

    SvaraRadera
  10. Jag kanske ska skicka ut yngste sonen att sälja fröer? Rara berättelse, tack för den!
    Och så vacker vallmo!

    SvaraRadera
  11. A beautiful story with great memory's of your youth Inger. The only plant that bring seedsin my little garden is the Aquilegia. Planted once a white one and now apearing in all kinds of pink and blue colors in springtime.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvaraRadera
  12. Jag sålde också fröer och den ljuvliga doften kan jag frambringa när som helst. Tråkigt att du inte hann samla några ringblommor men tror du inte de frösått sig. ..
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  13. Varför ringer inte barn på dörren idag och säljer fröer? Jag skulle gilla det mycket.
    Jag sålde oxå fröer och bodde i ett höghusområde och fick cykla lååångt för att sälja :)

    Här kom oxå snön och frosten innan mycket gått i frö så det blev inte mycket skörd alls i höstas!

    Kul med Pinjeträd. Visste inte ens att de kunde överleva här!?

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker barndomsberättelse!! Jag blir varmt berörd.
    Tänk om barn idag kunde göra samma sak!!

    SvaraRadera