fredag 13 januari 2017

Min favorit

Maj 2014, forsythian blommar och 'Frankfurt' har börjat grönska medan syrenhortensians blad ännu inte har slagit ut.

Augusti 2010

Augusti 2013

Augusti 2013, blommorna börjar få höstfärg.

 Augusti 2015, syrenhortensian, längst bort, har blivit högre sedan växthuset kom till.

September 2010

September 2010

September 2012

Oktober 2010

Oktober 2013

November 2011

December 2009

Favoriter har jag av olika slag, t ex är min trädgård favoriten bland alla trädgårdar, äldste sonen är min favoritarborist, rosor och klematis också såklart. Och så pelargonerna. Men syrenhortensian är ju också en stor favorit och skälen är många. 1982 var mitt första hela trädgårdsår och jag skulle börja skapa en trädgård. Ja trädgården fanns redan men jag ville göra den till min. Jag planterade en forsythia, en kaprifol, en alpklematis, två klätterhortensior, fyra hostor, några riddarsporrar och en syrenhortensia. Har inte ångrat något av mina val, alla lever och frodas. Syrenhortensian är jag mest nöjd med kanske för att den markerar årstiderna så bra. Det är den första busken jag klipper på våren, slutet mars-början av april beroende på hur vintern varit. Den är förhållandevis lätt att beskära. Blommorna skiftar väldigt vackert i färg, bladen får fin höstfärg och den är riktigt häftig med sina bruna blommor när alla blad fallit. Finns en liten sorg, pga att blommorna är så stora och tunga kan grenarna lätt brytas om det blir regn och blåst.

Vilken är din favorit, jag får titta in hos Hélena i veckans Blommiga fredag.

Hejdå!

14 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Helt fantastiskt, du har en så vacker trädgård. Skall nog skaffa mig en syrenhortensia, och hoppas att den trivs. Såg en annan favorit, ditt fina växthus. Så snyggt.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Åh vilken hortensialängtan du väckte. Så fina bilder från alla årstider.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Lätt att älska forsythia. Fina bilder. Ditt fantastiska växthus måste annars vara en stor favorit.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Förts när jag såg bilden,innan jag börjat läsa,trodde jag det var växthuset som var favoriten. Din syrenhortensia är fin i de olika årstiderna. Kanske läckrast tidigast på hösten i gult.
    Trevlig helg.
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja, det er faktisk min favorittbusk!
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Ja nu blir det förstås en superfin ros, tänkte jag när jag klickade på din bloggsymbol i min vänstermarginal. Och upp dyker - syrenhortensia! Oj! Men när jag studerar bilderna och läser din berättelse förstår jag att jag verkligen har något att se fram emot! Har inga hortensior men har i flera år tänkt skapa en hortensiaplantering ganska nära frukostplatsen och i år ska jag banne mig göra slag i saken! Måste plocka fram det gamla word-dokumentet där jag listat önskesorter och sedan kolla var jag kan få tag på dem! En puff i rätt riktning, tack!
    Önskar dig en trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  7. Den är helt ljuvlig - alla årstider! Ett måste att köpa och plantera i vår!
    Önskar dig den bästa av helger, ta hand om dig...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Underbart att du fortfarande är så nöjd med ett av de första växtvalen. Då har det blivit rätt. Det är en växt som har mycket att ge. Har hittat en ny namnsort som jag älskar 'Great Star'.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra hortensior och ditt växthus gillar jag mycket, väldigt snyggt. Vilka vackra rosor du har. Själv är jag ingen ros-människa men jag tycker ju att det är väldigt vackra växter. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  10. Syrenhortensia skulle jag plantera om plats fanns. Roligt att du fortfarande tycker om och uppskattar dina första inköp.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Den är verkligen vacker under sååå lång tid. Jag lyckas inte med vanliga hortensior men syrenhortensian funkar bra och jag planterade 2 nya förra säsongen som jag ser fram emot med glädje :)

    God Kväll!

    //Veronica

    SvaraRadera
  12. Härlig favorit!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  13. Hortensior gillar jag också! Blommor som skiftar färg under säsongen och vissnade blomställningar som är vackra hela vintern. Jag skaffar en ny art/sort nästan varje år:)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Skulle hemskt gärna vilja ha en syrenhortensia, men det verkar vara för torrt här i sanden. Så är jag förstås kär i ditt växthus.
    Mejla mig så ska du få receptet på kikärtsknäcket.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera