söndag 27 december 2020

Salig blandning

Mina dagliljor blommar nu, är det inte väldigt sent? Strandveronikan har nästan blommat ut. Lavendeln älskar jag mest för doftens skull så klart, doftar alla årstider, klipper den därför på våren för att få njuta av doften under höst och vinter. Ibland försöker jag mig på närbilder. 'Rahpsody in Blue' 'La Noblesse' Efter två dagar med hällregn har vi i dag haft en underbart solig och vindstilla dag. Sensommar eller höst, lite mer åt höst kanske. Ensam i trädgårn har jag funnit vila och avkoppling. Ha det gott, mina bloggvänner!

Hoppsan, det här var ett gammalt inlägg från 2009 som jag uppdaterade idag, 27 december 2020, pga ett felaktigt namn jag hittade då jag nu går igenom mina växtlistor som uppdateras för att lämnas till nya ägaren till min trädgård. För drygt en månad sedan lämnade jag min trädgård, men det finns en ny, eller två om jag räknar den på sommarstället. Allt har sin tid eller hur man brukar säga och min blogg är avslutad. Ha det bra!

13 kommentarer:

  1. For noen fantastisk flotte nærblider, Inger! Vakkert, vakkert, vakkert!

    Lavendel dufter så godt, at man skulle hatt hagen full av dem :) Har bare noen små, og de klipper jeg av og henger opp inne. Koselig!

    Deilig med alt som blomstrer, og dagliljen lyser opp en sen augustdag!

    Ha en fin uke! hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  2. Mina dagliljor har bra kala torra pinnar som det en gång satt blommor på...för mig låter det som en dröm att de blommar nu...
    Härliga dagar har vi haft nere i söder också, torrt och varmt och lite "krispigt" i luften.

    SvaraRadera
  3. Ena stunden är det sensommar och nästa är det höst, men idag har det varit väldans skönt ute!
    Jag måste satsa på liljor nästa år, har inte en enda en idag!
    Skönt att höra att du vilat i din trädgård inför arbetsveckan, ha det gott du med!

    SvaraRadera
  4. Härliga närbilder du visar på dina rosor, Inger! "La Noblesse" är en okänd ros för mig, däremot har jag två av "Rhapsodyn"...
    Trevlig vecka på dig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder och härliga dagar. Skönt att du kan vila!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar bukett du bjuder på! Mina Dagliljor varken de rosa, vita, eller persikofärgade har blommat i år hos mig och jag undrar faktiskt hur det kommer sig, frös knoppämnet bort - undrar bara?? Men lite besviken blir man!
    Nu får vi njuta av de vackra dagarna och sista sensommarblomningen, för att orka genom den mörka vintern som är i antågande.
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder...rosbilderna är läckra.
    Mina dagliljor blommar ännu, de har lång blomnings säsong.
    Efter midsommar kommer de tidigaste.
    Ha en trevlig vecka.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Så fina bilder, det är lite höst känsla i luften//Britt

    SvaraRadera
  9. Närbilderna var läckra! En ny daglilja hittade jag på STA´s växtmarkanad i helgen, 'Sonjas gula' hoppas bara att den inte är lika som 'Mariannes gula' hmmm.Din var jättefin, vad kan den heta?

    SvaraRadera
  10. Hej Inger!
    Just nu blommar en liten gul dagliljan hos oss. Stella del Oro tror jag den heter. De andra har blommat över. Någon har fått flyttat till nordligare breddgrader än här.Nästa år kommer den att blomma. Antagligen hade den för tunnt under fötterna.

    SvaraRadera
  11. Good morining dear Inger,
    Great to see the beautiful colors, even when it was an update of your blog.
    Hope you've had a wonderful Christmas.
    Alle the best wishes for 2021.

    SvaraRadera
  12. Härligt att du har en ny trädgård men lite sorgligt att du lägger ner bloggen. Den har varit trevlig att läsa! Lycka till med trädgårdar och gissar jag - rosor!

    Kram, Carina

    SvaraRadera