fredag 25 maj 2018

Nu är det lätt att leva

 Syrentider redan

Höstsyrenen slår ut sina blad

 'Frankfurt', en av de bästa rosorna



Så soligt

Min arbetsplats är långt ifrån optimal, men det doftar gott under syrenen. Mjölkpall och syren är väl en bra kombo, men jag tror bänken får flytta till stugan.

Krukor och i tunnan unikpelargoner. Längst bak min kära gamla myrten som håller på att återhämta sig, halva frös och tappade bladen under vinterförvaring på källarsvalan.

Ja nu har doft-, vild- och unikpelargonerna fått flytta ut där de trivs bäst. I växthuset finns zonal-, stjärnpelargoner m fl. Och inne i fönstren står några fina blommande pelargoner, mot insyn och för att det är trivsamt. I stugan blommar pelargonerna bäst, antagligen för att de haft en temperatur på 10 grader under vintern.

Ofattbart att det är maj månad med högsommarvärme som håller i sig. Allt känns så lätt. Men några regnskurar skulle inte skada, det är snustorrt trots att vi hade så mycket snö. Nu har jag identifierat två igelkottar i trädgården, den jag fotade och en större. Hoppas de klarar trafiken när de kilar över gatan.

Hejdå!

8 kommentarer:

  1. Så fina bilder och så många vackra pelargoner.
    Även här börjar det vara mycket torrt.Bara att hoppas folk tänker sig för när dom grillar.för nu behövs det bara en gnista.
    Ha det fint

    SvaraRadera
  2. En deilig duftende tid!
    God helg

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig och vacker trädgård du har! Pelargoner har jag inga, men visst är de vackra! Hos dig ser de ut att trivas väldigt bra dessutom.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Det går så raskt nå at det gjelder å få med seg det som skjer. Flotte syriner du har, de dufter så deilig.
    Fint sted å ha arbeidsbord i dette været:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvaraRadera
  5. Wow, så vackert och somrigt. Vad fort det gick!
    Gissa var jag varit!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Vackert som vanligt hos dig och himmel så prydligt du har det i växthuset! Vädret gör mig inte lätt i sinnet utan snarare orolig. Det är inte bra det här! Nästan svårt att glädjas åt blomprakten.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Recantos verdejantes. Que lindas flores. Tenha um feliz dia.

    SvaraRadera
  8. Så vackra bilder på massor av härliga växter från din trädgård. Du skriver höstsyren, jag antar att det är "syrenhortensia" - Hydrangea paniculata `Grandiflora´ - den brukar ju kallas så?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera