torsdag 7 juni 2018

Gräsmattan är brun

'Nevada' är en vitblommig ros men i år är blommorna rosa pga torkan.


Syns i växthusrabatten hur torrt det är.

På gatan bredvid porten hänger 'Friesdorf', tror inte den haft så stora blommor tidigare.
Bakom 'Friesdorf' längre bort på planket syns 'Wada´s Primrose'.

'Wada´s Primrose' är så fin men har farit illa i den hårda blåsten och blivit en enda tjorv där den hänger över planket. Jag täckte den inte med säckväv i vintras och trots sträng kyla har den inte alls frusit. Blomman har svagt gröna ränder på baksidan.

Vädret är fortfarande eller som vanligt ett kärt samtalsämne. Efter rekordvärmen blev det plötsligt väldigt kallt varpå följde ihärdig blåst och torkan börjar bli oroväckande, gräsmattan är brun och perennerna slokar. Jag delar min tid mellan planteringarna vid stugan och trädgården i stan, inte så dumt att vara nybliven pensionär. Tror jag landat nu.

Hejdå!  

10 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Din ros är riktigt söt med en svagt rosa färg. Min Blue for you har en starkt rosa färg, men jag hoppas den blir blå så småningom. Vacker klematis, mina har snart blommat över och Summer snow verkar vara död, tycker mig se lite grönt på den,men det är nog bara synvillor. Idag klippte jag bort en hel del.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Søt rose, selv om den ble litt rosa:-) Her er den rosa klokkebusken blitt hvit..
    Her har vi det fortsatt like varmt, og kun håpet om noen få regndråper. Det hadde vært godt med er værskifte.
    Ha en riktig fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  3. Här är också gräset brunt och tänk att rosorna skiftar färg av torkan. Men din 'Nevada' är vacker även som svagt rosa. Min 'Aïcha' är ovanligt blek i år och blommorna mindre än vanligt. Din 'Wada´s Primrose' är jättevacker. En riktig kämpe.

    Önskar dig en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Nevada er flott uansett!
    Også den lekre hvite klematisen.
    Her er det fortsatt varmt nok, og ekstremt tørt.
    ha det fint!

    SvaraRadera
  5. 'Wada's Primrose' har jag också och den är alldeles ljuvlig! Här har den tyvärr blommat över, men fröställningarna blir ju vackra de också.
    Va skönt det låter att kunna åka mellan två trädgårdar så där.
    Kram Nora

    SvaraRadera
  6. Jag gillar vita Clematis men Wadas primrose har jag inte (än). Rosorna blommar för fullt här nu också och gräsmattan är brun, men det är inte mycket att göra åt det.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Ja, torrt är det verkligen! Och väldigt varmt är det hos mig. Börjar min semester nu så jag hoppas att jag ska hinna med min trädgård lite bättre närmsta tiden. Det börjar bli mycket som är överblommat redan.
    Håller tummarna för att 'Salabackar' ska trivas vid Dellens strand!
    Kram/Karin

    SvaraRadera
  8. Här är det också hemskt torrt, så nu har vi bevattningsförbud. Men...vi har både kommnalt vatten till huset och en gammal brunn där vi faktiskt har mycket vatten som endast går till trädgården. Jag kan vattna med spridare i två-tre timmar utan problem, sen får jag vänta tills nästa dag och fortsätta. Men växterna fick iaf 0,5 mm i morse - otroligt!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Vacker blomning trots torkan.
    Brunt här också och till och med de riktigt gamla syrenerna har vissnat. Fick några droppar igår, men de stor svarta molnsjoken lyckades med konststycket att gå runt byn när de så väl hade behövts.
    Pensionär och två trädgårdar... låter härligt!
    /Anette

    SvaraRadera
  10. Vakre roser og klematis, høres så fint ut med din stuga.
    Ha fine fager!

    Klem, Ida

    SvaraRadera