torsdag 2 augusti 2018

Min favoritklematis

'Emilia Plater' är min favorit, helt opåverkad av värme och torka. Nåja, lite välbehövlig skugga har den fått från grannens vägg.

'Etoile Violette' blommar också fint, om än inte lika högvuxen som den brukar vara.

 'Negritjanka'

'Purpurea Plena Elegans' är alltid svagväxande hos mig.

Strandveronika och 'Arabella' fina tillsammans.

 Inneväxter ute

 Tre pelargoner i krukan, behagar inte att blomma än.


Går trögt för unikpelargonerna i stora koppartunnan också, blir bara enstaka knoppar. Undrar varför, tycker att de fått den bästa skötseln. Allt fler pelargoner flyttas ut från växthuset, blir för varmt därinne.

Varmt ja, svårt att undvika att tala om temperaturen som påverkar oss i flera avseenden. Lite regn har vi fått men regnet rensar inte luften. Luftfuktigheten är så hög och orken blir därefter. Gillar kvällarna och att det blivit mörkare, hjälper nattsömnen.

HÄR kan du läsa mera om trädgård.

Hejdå! 

7 kommentarer:

  1. Hej Inger!
    Dina klematis ser frodiga och fina ut. Mina klematis i pergolan har inte riktigt orkat med värmen, små blommor som ser lite ledsna ut, och de nya jag planterade förra året ser ut som skrutt. Värmen fortsätter.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Listan på önskeclematisar börjar bli lång och svår att välja från. Varje gång jag läser hos er därute så får jag nya tips på de allra bästa :) Skulle behöva se de på riktigt nu tror jag. Men oavsett min önskelista så var den översta väldigt blomrik och fin, vacker blå nyans :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hei Inger.
    Våre clematis er nok ikke så frodige som dine... Ser ut til at de mistrives i tørken. Men alle mine pelargonia er så frodige og tette av blomster som nesten aldri tidligere.
    Drivhuset ser veldig koselig ut:-)
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  4. Tack för fina klematistips! Uppskattas alltid. Arabella hade jag när vi bodde i huset, så fin. Kombon med kransoveronikan var ju jättefin.
    Här på landet har det blivit mycket svalare nu, runt 20 grader, mulet och lite blåst.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Vackra klematis!
    Vilken sommar det varit. Har varit på besök i Sverige och upplevt den.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  6. Det är bara att gratulera till de fina klematisarna. Arabella har varit fin här också och några till medan andra verkligen har fått kämpa och inte orkat visa sig från sin bästa sida i år.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar klematisblomning! Så gott med lite färg för ögat denna otroligt bruna sommar.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera