lördag 18 augusti 2018

Vem stjäl en pelargon... och lite till


Vi bodde på en vingård i Ellenz.



Beilstein tvärs över floden, som en sagoby.





 Burg Eltz

Oldtimer Grand Prix på Nürburg Ring var huvudattraktionen för vårt besök, ja kanske inte för mig.

Min pelargon 'Friesdorf'

I början av augusti åkte jag, min man, fyra söner och tre av barnbarnen till Moseldalen för att uppleva gamla minnen. Vi hade intensiva dagar tillsammans och inledningsvis mycket varmt, 38,5 grader.

Första dagen hemma upptäckte jag att min Friesdorfpelargon som hängde i en ampel på planket var borta. Den har aldrig varit så fin, massor med knallröda blommor, en riktig färgklick, mer blommor än blad. Ampeln var typ en korg i ganska dåligt skick. Men tydligen väldigt enkel att ta med sig där den hängde på en krok. Hoppas den kommer till glädje, turligt nog har jag en 'Friesdorf' i stugan. Undrar nu, ska jag hänga dit en ny pelargon. Undrar också hur man kan stjäla en pelargon, kostar ju inte särskilt mycket att köpa.

Länkar till Trädgårdsfägring, samlingsplatsen för trädgårdsbloggar.

Hejdå! 

12 kommentarer:

  1. Vilken trevlig resa! Sonen pratade mycket om Nürnberg ring när vi körde ner till Marina, han skulle gärna vilja se race där.
    Men vad trist med din fina pelargon, och man kan ju undra hur någon kan stjäla den...
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra vyer!

    Inte lätt att förstå vem som har så stort samvete så man ger sig på att stjäla en växt. Jag har fått plantor uppgrävda i trädgården när vi inte var hemma.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tack för vackra bilder från sagolandskap.
    Men alltså, stjäla en pelargon... vågar man gissa på att en något överförfriskad person passerat och tyckt det var en fin blomma att överlämna till en dam...
    Man får väl ändå tro på mänskligheten och hoppas det var en engångsföreteelse. Jättetråkigt ändå på den fina pelargonen. Tur att du har en dubblett.
    Jag har haft en kärra vid vägen med växter och överskottstomater hela sommaren. Därtill en burk att lägga slantar i för dem som inte swishar och det fungerar jättebra. Inte en planta har försvunnit och alla betalar. Vi har en välbesökt festplats i grannbyn så även en mängd hederliga utsocknes passerar.
    Men som du läste hos mig har jag ju andra problem.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej Inger!
    Vilka härliga vyer, och sagoslottet är så fint. Men vilken fräckhet, undrar om man kan njuta av en blomma man stulit.
    Nej jag skulle inte hänga dit en ny, tur att du har en till av samma sort.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder - jag blir sugen på Moseldalen... Men att stjäla växter, det innebär att någon varit inne i trädgården utan min inbjudan. Bara det känns konstigt. Och hur njuter man av en växt man stulit? Eller blir det en fin gå-bort-present??!?!? Otroligt tråkigt och helt oförståeligt rent d-ligt som någon skrev... Tur du hade en till i vart fall.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Ja vem har mage att stjäla en pelargon??? Man slutar aldrig förvånas...
    Jag är så nyfiken på er resa! Något namn på boende du kan rekommendera i Ellenz? Vi har pratat länge om att åka till Moseldalen...
    Om du vill kan du maila mig! malmbergtitti@gmail.com
    Solig kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Moseldalen, en av mina favorittrakter. Har nog varit där ett 40-tal gånger. Fina bilder som ger mig fina minnen.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
  8. Fina bilder från din resa. Har tyvärr aldrig varit där. Man undrar ju hur någon bara kan kliva in på nån annans tom och bara bära ut en blomma...Tur du hade en till!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Fine bilder fra ferieturen:-)
    Utrolig å gjøre seg til tyv for en pelargonia..
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  10. Ja vem stjäl en pelargon, man skulle ju bra gärna vilja veta. Otroligt tråkigt.
    Fina bilder från Moseldalen. Det finns många ställen kvar att upptäcka i Europa ser jag.
    Ha det fint.
    Helene

    SvaraRadera
  11. Att folk kniper skott från Pelargoner har man väl hört talas om, men att ta med sig hela plantan är ju något helt annat. Va tråkigt!
    Vilken fin resa ni verkar ha haft, ljuvliga bilder.
    Kram Nora

    SvaraRadera