måndag 10 september 2018

Vildpelargoner i blom

Nu blommar P. acetosum till vänster i kitteln. Där finns också P. crispum och en okänd doftpelargon från Australien som ska ha knallröda blommor.

P. acetosum, syrlig pelargon, har köttiga grå-gröna blad, något hängande växtsätt och laxrosa blommor. Den var en av de tidiga arterna som kom till Europa från Sydafrika och odlades i England redan 1724. P. acetosum beskrevs av Linné första gången 1753. Och nu blommar den hos mig för första gång. Visst är det intressant med växternas historia.

P. gibbosum heter knutpelargon på svenska men kallas även för giktpelargon pga att den har knölar på stammarna. Stammarna är vedartade med svullna noder. Växtsättet är krypande/liggande. Bladen är grå-gröna och halvsuckulenta.

Blommorna  är gula och har en doft av skumbanan! P. gibbosum beskrevs av Linné 1753, 200 år före min födelse. Jag tokgillar växter med en lång historia.

Vilka vildpelargoner gillar du?

Jag länkar till trädgårdsbloggarnas samlingsplats Trädgårdsfägring.

Hejdå!

12 kommentarer:

  1. Har tyvärr inga vildpelargoner, eller pelargoner alls faktiskt. Får nöja mig med att titta på dina bilder. Visst är de fina men jag är rädd att jag fastnar i pelargon-träsket om jag börjar gå den stigen.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  2. Hei Inger.
    Jeg har dessverre ingen villpelargonia. Men syntes de er vake, og har en forkjærlighet for pelargonia med enkle blomster.
    P. gibbosum ble nok min favoritt av de du viser her:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvaraRadera
  3. Jag gillar vildpelargoner men är ingen samlare, så gillar jag de med extra färgglada blad. Himla söta blommor på 'skumbananen' och gul dessutom.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Det är härligt med alla ovanliga pelargoner. Samlar inte så där mycket men kul när jag kommer över någon ovanlig.Har en som bara blommat en gång.( mins inte vad den heter) I år är inte allt som det brukar på blom och växtsidan. Undrar om de blev överraskade av värmen.Hihi.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vildpelargonerna med sitt växtsätt och otroligt fascinerande blommor - jag älskar dem. Men har ingenstans att förvara dem bra. Men sen... Nu i sommar har jag satt en ute som ska klara att övervintra har för mig att det är P. endlicherianum. Blir spännande det där :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  6. Hej Inger!
    Jag är inte bra med pelargoner, har skaffat några Engelska i år, som dansat runt i trädgården, stått i skuggan, stått i solen, och blommade över. Hamnade i växthuset, och har börjat blomma igen. Din skumbanan är mycket vacker, och färgen är ovanlig, har inte sett några gula pelargoner förr.
    Ha det fint /Kram Marika

    SvaraRadera
  7. Så roligt att du har så många vildpelargoner. Dom är verkligen speciella. P. gibbosum har jag haft under några år, sedan dog den tyvärr en vinter. Men den luktade verkligen skumbanan. Många var fascinerade av den.

    Ha en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. For et vakkert syn. Tenk at det finnes så mange ulike sorte. Jeg må absolutt skaffe meg noen. De er veldig fine.
    Jannicke

    SvaraRadera
  9. Hej Inger!

    Riktigt spännande med vildpelargoner och jag gillar dem trots att jag inte har så många krukväxter. Det är något speciellt med de ursprungliga arterna som fascinerar mig, skulle nog kunna ha en samling vildpelargoner.

    SvaraRadera
  10. Vildpelargoner är underbara, fascinerande och roliga att samla på. Jag har bara ett fåtal och har inga namn på dem tyvärr.
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Tack för trevlig historiebeskrivning om pelargonerna!
    Önskar dej en fin helg!

    SvaraRadera
  12. Vilken historia! Tack snälla! Skumbanan och allt...ja jag bara älskar vildpellisar! Har några jag inte vet namnet på tyvärr.
    Ha en skön kväll av vila :)
    Kram Titti

    SvaraRadera