söndag 18 oktober 2009

Min bästa medicin














De flesta klematis har kommit till detta skede nu.














'Louise Odier' ser lite frusen ut

















men vecklar snällt ut sina kronblad.




















När projekten hopar sig, hjärnan "kokar" och jag får varningssignaler som säger att en förändring behövs, då är det dags för en dos trädgårdsjobb. Så i eftermiddag tillbringade jag några timmar i trädgårn. Grävde upp 'Double Yellow' , går ej att ha i rabatt utan kommer att bli förpassad till stugan. 'Wasagaming' fick flytta dit där 'Prairie Dawn' stod, den dog ju av stamröta. Och 'Rhapsody in Blue' fick ta 'Wasagaming's plats, kommer att passa mycket bättre tillsammans med 'Dronning Margrethe'. Flyttkarusellen av rosor är igång och fortsättning följer. Planterade hälften av lökarna. Spar omslagen, noterar datum och var jag planterat nånstans.

Sen var jag skönt varm och trött, hjärnan hade lugnat ner sig av frisk luft och fysiskt arbete.

Alla mina bloggvänner och vänner önskar jag en bra vecka. Vi ses!

15 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att vara ute i trädgården ock jobba nu. När det har slutat blomma (hos mig) så kommer jag igång med flyttningen av buskar och perenner.Jag hinner inte göra allt som jag tänkt för vi är ute på sommarstället bara på helgerna. Ock nu är vi i full gång med att näta in för hararna och lägga på granris där jag vet att det blir uppätet.
    Men det kommer förhoppningsvis en vår också.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Ja trädgårdsarbete är bra både för själen och kroppen, även om det kan vara tungt så är det avkopplande. Jag har flyttat en klematis idag, inklusive tornet den klättrar i, för jag ville inte klippa den nu. Hoppas det går bra ;)

    SvaraRadera
  3. Fin fin medicin det där...
    Inte mycket som blommar hos mig, här närmar sig julen med stormsteg:)
    Min Louise och Friesian har faktiskt några frusna knoppar, annars är det inte mycket liv i min trädgård. Jo föresten en massa småfåglar som far runt och lever rövare!
    Vilken tur att du lyckades kyla ner hjärnan, inte bra det där när det närmar sig kokpunkten.....
    Ha det gott i veckan du med, och ta det lite lungt!

    SvaraRadera
  4. Ja en arbeidsøkt i hagen er som balsam for sjelen! Jeg snakket med en ivrig hagedame en dag, og hun kalte hagen for terapien sin :)
    Mye som flyttes på hos deg. Her har jeg planer om å forbedre jorden litt, da den er alt for sandholdig for mine roser. Men tiden flyr, og helgene er over før jeg har fått kommet så langt. Men neste helg kanskje?

    Louise Odier er vakker, selv med litt frost på "kjolen" :)

    Ønsker deg en fin start på uken. Hilsen Margrethe

    SvaraRadera
  5. Jag behöver också flytta några rosor, men får vänta tills våren i år. Först måste nya växtplatsen prepareras... Din medicin slår alla piller!

    SvaraRadera
  6. Å, att du orkar. Det är ju så himla tungt och jobbigt att flytta EN ros, och du flyttade...så många. Det blir säkert jättevackert. Wasagaming har jag varit sugen på länge. Får fundera...

    SvaraRadera
  7. Så duktig du är, visst är det skönt att jobba hårt emellanåt.

    SvaraRadera
  8. Så ärdet! Jag samlar också kraft i trädgården.
    Just nu gör jag ingen nytta alls bara njuter och fotar.Kul med lökar skall genast köpa några. Har varit dålig på det iår.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  9. Jeg har også planer om flytting av noen roser, og det var en god ide å plassere DR. Margrethe sammen med RiB tror jeg. Fargene går sikkert veldig bra sammen.
    Men min rose flytting blir det vel kanskje ikke noe av nå i høst, jeg trenger gravehjelp og den er ikke alltid like lett å få tak i.

    SvaraRadera
  10. Trädgård är bra för mycket.
    Helande, läkande och tröttande.
    Tänk att följa årets alla skiftningar, underbart.

    SvaraRadera
  11. Hej Inger provar igen om det funkar!
    BrittMarie

    SvaraRadera
  12. Har du alla rosorna i din trädgård? Och Clematisen? Viola blommar mycket hos mej men den växer ju vid en södervägg. Nu skulle jag vilja skaffa några till ; både rosor och perenner.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. BrittMarie: alla rosorna i högerspalten växer i min trädgård plus några till som jag inte lagt ut bilder på. Alla klematis jag visat är mina också. Visst är det alltid så att man vill ha mera, men mitt utrymme är starkt begränsat. Då får man byta ut.

    SvaraRadera
  14. Å gå ut i hagen er medisin, i dag var eg ikkje heilt i form når eg gjekk ut. Tok med kamera pluss hagesaks og vips var alle sorger borte. Har også lese att roseduft skal vere helbredende. Du kjenner det på kroppen kor godt det gjer å få jobbe med roser og planter. Ha ein fin kveld.

    SvaraRadera
  15. Visst är trädgårds"jobb" den bästa avkopplingen.

    SvaraRadera