lördag 6 februari 2010

Stora snöröjet













Grannens flagga syns knappt, snötäcket på garagetaket är närmare en meter djupt.













Var är min grill?













Kraftiga syrengrenar knäcks.













Min trädgård brukar ha problem på vintern, rosenbuskar är inte vackra denna årstid. Men i år har det mesta täckts av snö.

Idag engagerade mannen i familjen alla i snöskottning, ja till och med hyresgästen. Jag fick skotta mig fram till min kära kompostbehållare medan andra skottade tak. Nu kan jag sova lugnt i natt och slippa ha mardrömmar om tak som rasar in. Måtte detta vara mitt sista inlägg om snö...

15 kommentarer:

  1. Egentligen är det ganska vackert med dessa snöbilder, men för oss som lever mitt i snöeländet börjar det bli nog nu...Jag har gett mig själv ett snöbildsförbud på bloggen tills fjällresan v 13....får se om jag klarar det:)

    SvaraRadera
  2. Sitter här och småskrattar. Jg trodde för några inlägg sedan att det skulle vara mitt sista om snö. Men så lär det inte bli.
    Vilken vinter...
    Skottade bort snön på växthustaket.
    Ha det bra trots all snö
    Annika

    SvaraRadera
  3. Ja det är inte klokt sådana mängder med snö vi har fått denna vinter! Samtidigt ska vi väl vara glada för det med tanke på att vi har haft ordentligt kallt också, snön isolerar ju trots allt och det är ju till stor hjälp för våra växter...jag tänker på mina rosor och min magnolia som jag är så rädd om!
    kram, Marita

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du har fått en utmärkelse av mig! Se Beppans skriverier.
    :-) Margareta

    SvaraRadera
  5. Det som göms i snö...här hemma är jag orolig för min jordlasange, allt skottande kan få sten och jord ovan jord ur läge men det får vi väl se i tö...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det ser mysigt ut. Vi får också gallra syrenerna i vår...
    Karin

    SvaraRadera
  7. Helt otroligt så mycket snö, här ligger det väl en halv meter på taken och det är tillräckligt.
    Tänk under täcket sover rosorna sin skönhetssömn, :)
    Igår körde jag in krattan under snön när vi tog bort från taken och det gick väldigt bra, bara man var beredd på lilla ravinen.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  8. Usch, tror du att man MÅSTE skotta snö för att inget ont ska hända. Tänk att vakna, eller inte vakna, med all snö på täcket.

    SvaraRadera
  9. Hej Inger! Nu är jag inne och hälsar på igen. Det var ett tag sedan. Äntligen kan man börja tänka på trädgård igen även om det är MASSOR av snö ute. Dagarna blir ljusare och det går åt rätt håll.

    Tänkte fråga dig om en sak men hittar inte din mejladress. Har du något tips på en bra föredragshållare? Helst om rosor så klart. Vore toppen om du ville höra av dig! Min mejladress är: katrinne@live.se

    MVH/ Katrinne, Leksand

    SvaraRadera
  10. Hej Inger!
    Blomsterlandet brukar ha jättebra priser på våren (på liljor), även trädgårdsmässan i Sthlm brukar ha mängder billigt. Vet inte om det fungerar att ha dem i jorden hos dig men jag brukar få ner en del varje år. Jag brukar även ha dem i krukor, på hösten planterar jag bara om dem och sätter krukorna i växthuset (kallhus) och tar ut dem när det blir varmt.
    Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  11. Ja, vad ska man skriva...jag är verkligen inte ensam om snö-eländet ser jag, men det hjälper varken dig eller mig, men nu tar vi sikte på den ljuvlig våren som kommer snart!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  12. Hu, all den här snön börjar kännas lite hotfull. Jag var i simhallen i Uddevalla idag och funderade mycket på om taket över simhallen verkligen skulle hålla, och föreställde mig hur det skulle gå till när alltihop kom rasande ner i bassängen...Det rasar tak överallt omkring oss just nu.

    SvaraRadera
  13. Hujedamej så mycket snö vi har. Jag såg ett inlägg om tung snö för inte så länge sedan och for ut till utemöblerna som är "skyddat" under press. Ha - helt otroligt vad jag fick skotta och sedan plocka, slita och riva största isskulpturerna jag nånsin sett i min trädgård. Jag har inte vågat lyfta på pressen för att se om möbeln är hel.

    Det är mycket man får se... när snön smälter...

    SvaraRadera
  14. Trädgården ser ut som en stor gräddig marängtårta! Jag blir hungrig när jag ser den...
    Här har mycket av snön smält ihop till en knöglig iskaka som täcker alla vägar och trottoarer. Så det är inte så njutbart att köra barnvagn för tillfället. Nu är det nedräkning till våren.

    Kram Iris mamma

    SvaraRadera