måndag 1 februari 2010

Fuchsia 'Minirose'














I min källare vilar nu fuchsiorna. En gång i månaden brukar jag titta till dem. En härlig dag är då jag får ta upp dem i ljuset och placera dem på verandan efter beskärning. En högtidsstund för mig som gillar att jobba med sekatör. Går lika bra att klippa ner på hösten, men då är inspirationen mindre och det gäller att rädda fuchsiorna från frosten, väntar ofta lite väl länge.

Fuchsia 'Minirose' har jag haft i mer än 10 år. Som namnet säger har den små blommor, jag tycker om färgkombinationen.

Äntligen ny månad, välkommen februari, hoppas du är lite snällare mot oss än januari.

Ha en bra vecka!

13 kommentarer:

  1. Hejsan Inger, detta är mitt första besök här. Men så trevligt, så mycket vackert att titta på. Detta är precis vad jag behövde så här på kvällskvisten, nu kan jag drömma ljuvliga drömmar. Jag håller med dej om att det är riktigt skönt att det är ni månad :-)
    mvh Tyra

    SvaraRadera
  2. Tack för den sötnosen!
    Om du kommer ihåg hade jag jätte-oflyt med mina fuchsior förra året, flera som jag haft i många år ville inte vakna till liv igen. Usch vad ledsen jag blev, bla en Annabelle som jag var så förtjust i.....:(((((
    Februari är så välkommen som bara den!
    Ska vi försöka komma i säng nu Inger???

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken fin fuchsia! Jag hoppas mina mår bra i förrådet och att de överlever den här långa vintern! Kunde inte heller låta bli att beställa lite nya sticklingar från Rockdala.

    Visa gärna mer bilder på dina fuchsior. Känns att våren inte är så långt bort då!

    SvaraRadera
  4. Hade sån otur med mina förra våren alla 12 som jag köpt var helt döda.Blev lite ledsen för det var flera av dom som var så vackra.Får väl köpa nya.

    SvaraRadera
  5. Fin fuchsia och vad duktig du är som vårdat den så fint.
    Själv så fick jag kasta de jag hade, har inte förvaringsplats.
    Ja, nu hoppas vi verkligen att februari blir snällare, den blir i varjefall ljusare och det är SÅ skönt.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Har inte någon och har nog aldrig haft nån fuchsia...vet inte varför egentligen. Blommorna är fantastiskt söta...som små balettflickor med fina kjolar....
    Skönt att det finns saker kvar som man kan tråna efter ;) ;)

    SvaraRadera
  7. Å så söt, ska till Stockholm på fredag, tänkte mig en tur in till Rockdalas butik på Sveavägen för att kolla lite fuchia och pelargonsticklingar... fick ju deras katalog för ett tag sen å tänkte att jag ej ska beställa... nu tror jag ej att jag kan motstå att köpa några på fredag....
    Kramar Ullis

    SvaraRadera
  8. Håller med dig helt och hållet om färgkombinatien. Verkligen en sötnos.
    Snart får du ta upp dem.
    Annika

    SvaraRadera
  9. Fuchsior är trevliga.
    Ett tag hade jag lite noja, skulle ha allt.
    Inte gick det. Gav bort ca 50 stycken.
    Har kvar fyra som jag stammat upp samt 10 buskar.
    De har klarat vintrar sedan 2000.
    Mina fick lite frost i höstas, nu blir det spännande om de vaknar igen.
    Kram/Ann.

    SvaraRadera
  10. Fin fuchia skulle kanske satsa på några detta år. Har ju lyckats ta död på pelargonerna första gången på många många år. De fick för kallt. Tack så mycket för hjälpen med rosen!!! Blev så glad. Ha en riktigt fin dag/Gela

    SvaraRadera
  11. Å, vilken skönhet. Mina vilar också, men jag såg igår att små, små gröna blad börjar kläckas.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Jättefin! men själv har jag slutat med dem då pelargonerna tagit över alla fönsterplatserna.

    SvaraRadera
  13. Precis densamma har jag med och såg häromdagen att den satt knoppar redan! En liten söt goding som jag köpte små ynkliga sticklingar i senaste vår är nu en rätt stor planta, vi får se hur det går :)
    Trevligt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera