fredag 15 maj 2009

Ro i själen


















En stunds frid kan jag känna efter en heldag i trädgårn. Alla rosor beskurna, allt krattat, Kärleksstigen färdig klippt osv. Och allt skräp bortforslat, 7 sopsäckar och ett lastbilsflak (nästan). Hur kan det bli så mycket, min trädgård är pytteliten, är det för att jag gillar att klippa?


















Tulpan och vårkrage, lite fattigt kanske? Växterna fanns i trädgården när jag flyttade in och därför vill jag gärna ha dem kvar. Ångrar gör jag att jag inte fotograferade hela trädgårn innan jag började att ändra om. Funderar nu på att kontakta förra ägarinnan för att fråga om växterna, t ex vad som fanns då hon flyttade hit. Trädgårn är ursprungligen från slutet av 1920-talet.










Kan inte få nog av mina vivor!











































Rosorna växlar till grönt. En ros har dött hos mig, 'Surpasse Tout', en svagväxande gallica. Jag gråter inte, ser en chans att skaffa en ny, som jag ännu hellre vill ha.










En typiskt rörig rabatt hos mig.
















Ha en riktigt fin helg i din trädgård!

Kom ihåg att njuta!

10 kommentarer:

  1. Skräp, har vi gott om. Ogräs lägger vi inte i komposten, nej det blir kommunala tippen.
    Så rätt du skriver "Kom ihåg att njuta av allt det vackra i trädgården"
    Trevlig helg.
    Ann.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det blir väldigt mycket skräp. Det mesta komposteras, men kompostbehållarna är redan överfyllda...
    Så fina vivor du har!
    Katarina

    SvaraRadera
  3. JA, dina vivor är verkligen fina! När vi köpte huset gjorde ägarna en jättebra plan över alla växter i trädgården. Tyvärr har vi inte själva varit lika duktiga att dokumentera. Men det är aldrig för sent att bättra sig, eller hur? Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vilken skön trädgårdsdag du haft...
    En god fortsättning på helgen önskar jag dig!

    SvaraRadera
  5. Hej Inger!
    Ja, trädgården är en rening för kropp och själ. Sedan behöver det för den delen vara perfekt. Jag har rufsigt och mångfald(och nässlor att rensa bort i dag...)...
    Härligt med vivir, och så lätta att föröka, bara dela på dem efter blomningen, så får du fler. Frösår sig också gärna!
    Ha en fortsatt trevlig söndag!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. PS! Jag är inte riktigt vän med mitt tangentbord idag(även andra dagar...)Jag menade givetvis: att en trädgård INTE behövde vara perfekt.DS.

    SvaraRadera
  7. Visst får man ro i själen när man varit i trädgården. Jag kan ibland gå runt hur länge som helst utan att göra någonting alls.
    Fast sedan är det tvärt om ibland, då är jag i alla rabatterna på samma gång.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Ja, ja, trädgård är skönt. Vad fint du har det. spännande det där med trädgårdens historia.

    SvaraRadera
  9. Så trevlig sida hit tittar jag in igen. Ha det bra //Britt

    SvaraRadera
  10. Ja det blir otroligt mycket trädgårdsavfall ändå. All nerklippning av perenner och gallring . Men fint blir det, och man riktigt ser hur det växer. Spännande med gamla växter och hur tidigare ägare har tänkt och tyckt när de anlade trädgården.

    Ha en fortsatt fin dag
    Gunilla

    SvaraRadera